به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، امامزاده سید محمد(ع) یکی از شاخص‌ترین امامزاده‌های باشت است که در 11 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

این امامزاده که در روستای سرآبیز باشت قرار دارد و همه ساله پذیرای جمع زیادی از زائران و علاقمندان به اهل بیت(ع) بوده با سابقه‌ای تاریخی افزون بر 800 سال با دو واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد.

نام و عنوان این امامزاده محمدبن اسحاق‌بن‌عبدالله‌بن‌حسین بوده و محدث و نماینده امامان محمدباقر(ع)، جعفر صادق(ع) موسی‌بن‌جعفر(ع) بوده و مدتی از عمر شریف خود را نیز صرف زیارت امام رضا(ع) کرده است.

نوع خاص معماری و گنبد در حال ساخت این امامزاده به نقل از محمدرضا حیدری، پیمانکار طراحی و ساخت معماری این امامزاده یکی از شاخصه‌های منحصر به فرد آن است.

حیدری در خصوص نوع معماری ساخت بقعه این امامزاده همچنین گنبد آن به فارس می‌گوید: معماری امامزاده سید‌محمد(ع) یکی از معماری‌های بی‌نظیر در ایران بوده که برای نخستین‌بار اجرا شده است.

وی با بیان این‌که اجرای این معماری که برای نخستین‌بار در ایران اتفاق افتاده یکی از افتخارات من است، افزود: گنبدخانه این امامزاده به شکل هرمی بوده که در ایران چنین طرحی وجود ندارد همچنین این گنبد کاملا ایرانی و با پوشش«شبدری» طرحی شده است.

پیمانکار معماری امامزاده سید محمد(ع) تصریح کرد: مجموعه گنبد امامزاده یک الگوی معماری پایدار ایران بوده که بادگیرهای کویری و گرمسیری از شاخصه‌های آن به شمار می‌رود و این نوع گنبد در هیچ جای جهان اسلام اجرا نشده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران نیز در خصوص بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) روستای سرآبیز باشت در گفت‌و گو با فارس اظهار کرد: امامزاده سید محمد (ع) واقع در روستای سرآبیز از جمله امامزادگان شاخص باشت به شمار می‌رود.

فرزین بهمنی‌آزاد افزود: سالن 200 متر مربعی جداگانه برای خواهران و برادران در راستای برگزاری برنامه های فرهنگی و برگزاری کلاس‌های قرآن از دیگر اقدامات این اداره در بقعه متبرکه امامزاده سید محمد(ع) روستای سرآبیز باشت به شمار می‌رود.

بهمنی اعتبار هزینه شده در خصوص اقدامات ذکر شده را افزون بر یک‌میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: برای تکمیل و به سرانجام رساندن این پروژه ها در امامزاده محمد(ع) به اعتباری افزون بر پنج‌میلیارد ریال نیاز است.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: